De slider is niet ingesteld bij de opties. Stel deze nu in

Wat kun je als preventiemedewerker in deze tijd allemaal doen?

Het is niets nieuws dat ‘Corona’ een grote invloed heeft op onze dagelijks invulling van werkzaamheden. Door deze situatie werken we waar mogelijk thuis, kunnen we veel normale werkzaamheden nog maar beperkt uitvoeren, staan zelfs fabrieken al stil en hebben veel medewerkers tijd over.

Hoe kun je hier als bedrijf, leidinggevende, KAM-medewerker en/of preventiemedewerker praktisch mee omgaan?

Actualiseer je RI&E

Als het goed is, beschikken jullie over een actuele RI&E, met een volledig ingevuld plan van aanpak. Onze Arbo adviseurs horen regelmatig dat er door de grote drukte geen tijd is voor het oplossen/oppakken van de aandachtspunten uit dit plan van aanpak. Daar is dan nu mooi de tijd voor!

Wat pak je nu aan en hoe doe je dat het beste?

Preventie team

  • Stel samen met de preventiemedewerker een preventieteam op, of overleg binnen het team over ieders rol in deze situatie. Een goed en gemêleerd preventieteam bestaat uit bijvoorbeeld: een collega die met HR belast is, een technisch medewerker, een productiechef, een voorman en de preventiemedewerker. Zij kunnen samen de aandachtspunten oppakken. Houd hierbij wel rekening met investeringen en de beschikbaarheid van materialen.
  • Ben je niet allemaal fysiek aanwezig op het bedrijf, beleg dan met eenvoudig online middelen een ‘digitale vergadering’. Stel met dit team een dynamische top 10 op van uit te voeren acties.

Huishoudelijk reglement / personeelshandboek

  • Werken jullie (deels) thuis? Vanuit huis kunnen verschillende HR aspecten opgepakt worden. Laat bijvoorbeeld het Huishoudelijk reglement / personeelshandboek op actualiteit beoordelen. Onze Arbo adviseurs kunnen hier ook bij ondersteunen! Zij beoordelen dit document (€ 250,- excl. BTW) en geven aan welke aspecten je kunt updaten. Daarbij stellen wij je conceptteksten, ter inspiratie, gratis beschikbaar.

Calamiteitenplan

  • Ook het calamiteitenplan kan vanuit huis beoordeeld en geüpdatet worden. Ook hierbij kun je ondersteuning van onze adviseurs krijgen. (€ 250,- per plan excl. BTW) Indien nodig, hebben wij ook hiervoor een goed en praktisch concept gratis beschikbaar.

Verkeersregels binnen- en buitenterrein

  • Breng in kaart welke verkeersbewegingen op het terrein en in bedrijfsruimten plaatsvinden. Ga na welke risico’s deze met zich mee brengen en neem ze nog eens onder de loep. Stel bijvoorbeeld loop- en rijroutes/-richtingen en verkeersregels op als voorbereiding voor een verkeersreglement.
  • Bestaat er al een verkeersreglement, controleer dan of de (technische) maatregelen nog voldoen. Zoals de aangegeven vrije zones, in- en uitgangen, overzicht van beschikbare transportmiddelen etc. Denk tot slot aan voorlichting of het herhalen van de verkeersregels zodra iedereen weer op de werkvloer is, zodat duidelijk wordt wat wel en niet kan om risico’s te voorkomen.

Tot slot

Ga zonder fysieke aanwezigheid toch effectief aan de slag met je RI&E. Ook al zijn onze adviseurs in sommige gevallen niet op locaties aanwezig, bieden wij uiteraard nog steeds ondersteuning en zijn wij bereikbaar voor jouw QHSE vragen.

 

Terug naar overzicht
©2020 BMD Advies Oost     |     Sitemap     |     Disclaimer